Raiffeisen îmbunătățește siguranța plăților interbancare cu Serviciul Afisare Nume Beneficiar
Informare
În vederea facilitării plăților interbancare, a prevenirii fraudelor în rândul clienților (persoane fizice sau persoane juridice) care efectuează plăți electronice, precum și în vederea reducerii tranzacțiilor eronate generate de introducerea greșită a contului beneficiarului unei plăți (cont în format IBAN), Raiffeisen Bank S.A. (Banca) a aderat la schema de implementare a Serviciului de Afișare a Numelui Beneficiarului (SANB) în aplicațiile de instructare a plăților electronice (internet și mobile banking, respectiv Noul Raiffeisen Online IMM si aplicația Raiffeisen Smart Business) pus la dispoziție de Transfond.
În conformitate cu dispozițiile art. 25 din Regulamentul 2/2020, privind măsurile de securitate referitoare la riscurile operaționale și de securitate și cerințele de raportare aferente serviciilor de plată, prestatorii de servicii de plată trebuie să elaboreze și să pună în aplicare măsuri de securitate preventive împotriva riscurilor de securitate și operaționale identificate.
SANB este un serviciu adițional la Schemele de transfer credit SEPA RON și este disponibil doar pentru plăți electronice interbancare realizate către conturi deschise la o bancă din România care, la rândul său, a aderat la SANB. Acest serviciu presupune afișarea automată pentru clientul plătitor care inițiază o plata electronică din contul deschis la Bancă a prenumelor și a inițialei numelui beneficiarului plății, în cazul persoanelor fizice, respectiv a denumirii trunchiate în cazul în care beneficiarul este o persoană juridică, în momentul introducerii de către plătitor a codului IBAN în ordinul de plată electronic. SANB reprezintă un instrument suplimentar oferit în scopul prevenirii fraudelor și reducerii numărului de plăți efectuate greșit și nu înlocuiește propriile verificări pe care plătitorul trebuie să le efectueze atunci când completează ordinul de plată electronic, cu privire la codul IBAN și identitatea beneficiarilor plăților.
Pentru funcționarea SANB:
a) Banca (împreună cu toate celelalte bănci din România care au aderat la SANB) și Transfond vor acționa ca operatori asociați, în scopul prevenirii fraudelor și plăților realizate/ efectuate din eroare;
b) inițial, datele cu caracter personal ale tuturor clienților Băncii cu conturi active (Persoanei Vizate), respectiv: codul IBAN, inițiala numelui, prenumele complet pentru persoane fizice, respectiv denumirea trunchiată a persoanelor juridice, vor fi transferate de către Bancă spre Transfond, unde sunt stocate și actualizate ori de câte ori intervin modificări, până la încetarea relației Persoanei Vizate cu Banca,
c) ulterior, datele cu caracter personal transferate vor fi afișate plătitorului în ordinul de plată electronic, în momentul completării acestuia, după introducerea codului IBAN al contului în care urmează a se efectua plata, de către băncile participante la SANB din sistemul Transfond, atunci când Persoana Vizată va avea calitatea de beneficiar al plăților,
d) temeiul legal de prelucrare a datelor pentru oferirea de către Bancă și Transfond a SANB și funcționarea acestui serviciu este interesul legitim al operatorilor asociați de a pune la dispoziția tuturor Persoanelor Vizate (plătitori și beneficiari ai plăților) un instrument eficient de reducere a riscurilor legate de fraudă și efectuare a plăților eronate.
Persoanele vizate beneficiază de următoarele drepturi în contextul prelucrării de către Bancă și Transfond a datelor cu caracter personal: dreptul la informare, dreptul de acces la date, dreptul la rectificare, dreptul la ștergerea datelor („dreptul de a fi uitat”), dreptul la restricționarea prelucrării, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opoziție, dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale automate și dreptul de a se adresa Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau instanțelor competente, în măsura în care persoana vizată consideră necesar.
Persoanele Vizate vor putea să își exercite drepturile de care beneficiază, fie direct către Raiffeisen Bank, fie către Transfond, operatorii urmând a se informa unul pe celălalt cu privire la solicitarea Persoanei Vizate și se vor sprijini reciproc pentru formularea și comunicarea răspunsului.
În ceea ce privește Raiffeisen Bank, Persoanele Vizate pot transmite în orice moment o solicitarea de exercitare a drepturilor, prin e-mail, către adresa centrala@raiffeisen.ro, precum și în orice agenție Raiffeisen Bank, sau printr-o scrisoare poștală. De asemenea, aveți posibilitatea de a adresa o asemenea solicitare și responsabilului cu protecția datelor la adresa dpo@raiffeisen.ro.
Accesați Nota de informare cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, în contextul furnizării de către Raiffeisen Bank a SANB.