Informari despre Ordonantele de Urgenta ale Guvernului (OUG)
Te invitam sa consulti in continuare informatii utile despre Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 113/ 2009 privind serviciile de plata, precum si informatii despre aplicarea Legii nr. 288/2010 de modificare a OUG 50/ 2010.
OUG 113/ 2009
Prin OUG nr.113/ 2009 privind serviciile de plata a fost transpusa in legislatia nationala Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2007/ 64. Scopul este de a crea cadrul legislativ armonizat in Spatiul Economic European in materie de cerinte prudentiale, de acces pe piata al unor noi prestatori de servicii de plata, de cerinte de informare, precum si in materie de drepturi si obligatii ale utilizatorilor si prestatorilor de servicii de plata. Au fost reglementate in legislatia noastra cerintele legale privind regimul de transparenta si informare a clientilor si regimul drepturilor si obligatiilor utilizatorilor si prestatorilor de servicii de plata.
Serviciile si produsele bancare ale Raiffeisen Bank sunt aliniate acestor reguli, fapt ce a determinat modificarea documentatiei contractuale existente pana in acel moment. Astfel, toate aceste modificari se regasesc in "Conditiile Generale de Derulare a Operatiunilor Bancare"; au fost, de asemenea, modificate si completate si contractele specifice serviciilor de plata oferite de Raiffeisen Bank (Internet Banking, Phone Banking, Direct Debit, FixPay, Debitare Directa Interbancara, MyBanking, SmartTel, contul curent, cardul de debit si de credit, MultiCash), pentru clientii care detin aceste servicii.
Te invitam sa te prezinti in orice agentie Raiffeisen Bank pentru a semna Conditiile Generale de Derulare a Operatiunilor Bancare. Poti, de asemenea, sa consulti aceste documente aici sau in orice agentie a bancii.
Conform prevederilor legislative, ai dreptul de a primi gratuit, o data pe luna, un extras de cont in legatura cu operatiunile de plata lunare derulate, fie pe suport hartie, fie intr-o alta modalitate pusa la dispozitie de catre banca.
In cadrul proiectelor Raiffeisen Bank de responsabilizare a clientilor nostri cu privire la impactul activitatilor umane asupra mediului inconjurator, recomandarea noastra este sa optezi pentru metodele alternative de comunicare a extrasului de cont cum ar fi, de exemplu, serviciul de internet banking.
Sta in puterea noastra sa fim responsabili si sa reusim impreuna sa protejam natura!
Intrebari frecvente OUG 113/2009
Directiva a fost emisa in anul 2007 cu obligatia transpunerii acesteia in legislatiile nationale ale statelor membre UE pina la 1 noiembrie 2009.
Obiectivele directivei sunt urmatoarele:
- Crearea unei piete unice de plati in cadrul CE;
- Armonizarea unui set de reguli aplicabile tuturor prestatorilor de servicii de plata;
- Protectia consumatorului de servicii de plata;
- Transparenta conditiilor si obligatiilor de informare din partea prestatorilor de servicii.
Directiva a fost transpusa in legislatia romaneasca prin ordonanta de urgenta nr 113 privind serviciile de plata, publicata in Monitorul Oficial in data 12.10.2009.
OUG a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2009.
Toate bancile din Romania trebuie sa aplice prevederile prezentei ordonante de urgenta. In plus, in categoria prestatorilor de servicii de plata carora li se aplica OUG, intra institutiile emitente de moneda electronica, furnizori de servicii postale giro, alte instiutii de plata. In ceea ce priveste utilizatorii de servicii de plata, OUG stabileste drepturi si obligatii ale clientilor persoane fizice si juridice.
Tarile din spatiul economic european: Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Republica Ceha, Danemarca, Germania, Estonia, Grecia, Finlanda, Franta, Irlanda, Islanda, Italia, Lituania, Liechtenstein, Luxemburg, Letonia, Malta, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Suedia, Slovenia, Slovacia, Spania, Ungaria, Marea Britanie. Valutele oficiale ale statelor membre mentionate mai sus sunt: BGN, CHF*, CZK, DKK, EEK, EUR, GBP, HUF, ISK, LTL, LVL, NOK, PLN, RON, SEK. * platile in CHF in favoarea Elvetiei nu intra in scopul ordonantei, deoarece Elvetia nu este membra UE.
Consumatorii de servicii de plata vor beneficia de transparenta conditiilor de efectuare a serviciilor de plata, de informatii gratuite din partea bancilor inainte si dupa efectuarea tranzactiilor.
Raiffeisen Bank implementeaza cerintele OUG in favoarea consumatorilor. Aspectele relevante mentionate mai sus sunt oferite de banca in concordanta cu ordonanta.
Clientii vor fi informati la ghiseele bancii, prin canalele electronice, precum si prin documentatia contractuala.
Pentru contractele aflate in derulare, banca va asigura conformitatea cu noile cerinte in termen de 45 zile dupa 1 noiembrie 2009, conform prevederilor legii.
Aceste doua optiuni sunt in continuare posibile pentru platile in alte valute decat cele prevazute de OUG. In schimb, platile conforme OUG trebuie sa fie transmise la banca cu optiunea SHA.
Orele limita aplicabile platilor raman nemodificate. Acestea iti sunt puse la dispozitie in agentiile bancare.
Platile primite de banca dupa orele limita sunt procesate in urmatoarea zi bancara.
Lista de tarife si comisioane a bancii ramane nemodificata.
Pentru informatii suplimentare despre Ordonanta de urgenta te poti adresa unitatilor bancii.
Intrebari frecvente Legea 288/2010
Actele aditionale, incheiate si semnate in vederea asigurarii conformitatii contractelor in curs de executare cu prevederile OUG 50/2010, isi produc efectele in conformitate cu termenii contractuali agreati intre parti.
Actele aditionale care nu au fost semnate de catre consumatori, considerate acceptate tacit, pana la data de 2.01.2011, isi vor produce efecte in conformitate cu termenii in care au fost formulate, cu exceptia cazului in care consumatorul sau banca notifica cealalta parte in sens contrar, in termen de 60 de zile de la data de 2.01.2011.
Raiffeisen Bank a hotarat sa nu denunte actele aditionale la contractele de credit, care au intrat in vigoare in septembrie 2010, considerand ca o astfel de decizie ofera un tratament egal pentru toti clientii (Legea 288 de modificare a OUG 50 prevede ca doar actele aditionale semnate de clienti sa ramana in vigoare.
• Dobanda variabila a creditului pastreaza in componenta indicele de referinta (EURIBOR/ LIBOR/ ROBOR, in functie de valuta creditului); evolutia viitoare a ratei dobanzii va fi direct legata de evolutia acestor indici;
• Comisioane de rambursare anticipata:
o 0% in cazul creditelor cu dobanda variabila;
o 0,5% pentru creditele cu dobanda fixa (in ultimele 12 luni ramase pana la scadenta finala a creditului);
o 1% pentru creditele cu dobanda fixa (pentru mai mult de 12 luni ramase pana la scadenta finala a creditului).Nu exista nici o restrictie cu privire la suma minima de rambursat in avans.
Dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 288/2010 (02.01.2011), nu se pot semna actele aditionale si nici nu e necesar, deoarece clientii beneficiaza deja de prevederile acestor acte inca din septembrie 2010 si vor continua sa beneficieze daca nu notifica banca si anuleaza aceste prevederi. Clientii care detin credite la Raiffeisen Bank trebuie sa stie ca banca a hotarat sa nu denunte actele aditionale la contractele de credit, considerand ca o astfel de decizie ofera un tratament egal pentru toti clientii sai (Legea 288 de modificare a OUG 50 prevede ca actele aditionale semnate de clienti sa ramana in vigoare).
Da. Consumatorii care nu au semnat actele aditionale au dreptul sa notifice banca si sa solicite anularea respectivului act aditional, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a Legii 288/2010 pentru aprobarea OUG 50/2010, adica pana in 3 martie 2011.
Clientii care solicita denuntarea Actului Aditional intocmit conform OUG 50/2010 si respectarea clauzelor contractului de credit semnat inainte de intrarea in vigoare a OUG nr. 50/2010, se pot adresa oricarei agentii Raiffeisen Bank in vederea completarii unei notificari scrise in acest sens. In cazul in care se opteaza pentru varianta transmiterii acestei notificari prin posta (direct unitatii teritoriale), aceasta se va inregistra in evidentele/aplicatiile bancii in acelasi mod in care se procedeaza in cazul unei notificari depuse la sediul bancii.
Termenul maxim pana la care clientii pot depune aceste notificari este 3.03.2011.
Nu. Actele aditionale incheiate si semnate in vederea asigurarii conformitatii contractelor in curs de executare cu prevederile OUG 50/2010 isi produc efectele in conformitate cu termenii contractuali agreati intre parti.
Rata dobanzii se va schimba in directa legatura cu variatia indicilor de referinta (EURIBOR 6 luni/ROBOR 6 luni/LIBOR 6 luni) la datele de actualizare a acestora, de doua ori pe an (31 dec si 30 iunie ale fiecarui an). Valorile indicilor de referinta ce vor fi luate in calcul la cele doua date de actualizare sunt cele valabile la 20 decembrie, respectiv 20 iunie ale fiecarui an. Valoarea dobanzii precum si suma lunara de rambursat vor ramane neschimbate pana la urmatoarea data de actualizare a indicilor de referinta.
Este posibila in viitor cresterea valorii indicilor de referinta si, in acest caz, se poate resimti o presiune mare la rambursarea creditelor. In acest caz, iti recomandam sa te adresezi bancii pentru a gasi impreuna solutiile potrivite pentru restructurarea creditului. In functie de tipul creditului, putem extinde perioada de creditare sau se poate micsora rata dobanzii curente pe o perioada de maximum 12 luni, astfel incat efortul financiar lunar sa fie redus la jumatate.