Skip to main content

Informari despre sistemul "SWIFT" si incasarile externe

Te invitam sa consulti cazurile obligatorii de completare a formularului “Declaratie de incasare externa (DIE)” si modul de functionare a sitemului "SWIFT".


Incasari externe

In conformitate cu prevederile normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 26/ 12.12.2006, in vigoare din data de 01.01.2007, privind raportarea statistica a datelor pentru elaborarea balantei de plati, clientii institutiilor de credit, rezidenti, care incaseaza sume de la nerezidenti, au obligatia de a completa si prezenta bancii formularul “Declaratie de incasare externa (DIE)”. Formularul se completeaza doar pentru sumele a caror valoare este egala sau mai mare decat 12.500 Euro sau echivalent la data incasarii si trebuie depus la banca in termen de maxim 10 zile calendaristice de la data creditarii conturilor curente.

 

In cazul in care ai depasit termenul de 10 zile mentionat mai sus, te rugam sa prezinti de urgenta, la ghiseele agentiilor noastre, formularul DIE completat corespunzator. Pentru sumele incasate pana la data de 31.12.2006 si nejustificate, formularele DIE trebuie prezentate indiferent de suma.

Pe de alta parte, in cazul in care ai operatiuni care se incadreaza in una din cele doua categorii de mai jos, te rugam sa ne prezinti o declaratie scrisa, pentru corecta codificare statistica si raportarea datelor la Banca Nationala a Romaniei, in vederea elaborarii balantei de plati a Romaniei:
1. Esti client rezident si ai incasat de la rezidenti cu cont deschis la o banca rezidenta, alta decat Raiffeisen Bank, sume a caror valoare este egala sau mai mare decat 12.500 Euro sau echivalent la data incasarii.
2. Esti client nerezident si ai incasat de la nerezidenti cu cont deschis la o banca rezidenta, alta decat Raiffeisen Bank, sume a caror valoare este egala sau mai mare decat 12.500 Euro sau echivalent la data incasarii.
In situatia in care nu detii o evidenta la zi a incasarilor pe care nu le-ai justificat inca, personalul autorizat din cadrul agentiilor Raiffeisen iti poate pune la dispozitie, la cerere, lista completa a incasarilor tale nejustificate la termen.

Sistemul SWIFT

Te informam ca, potrivit actelor normative adoptate de S.U.A. ca urmare a evenimentelor din data de 11 septembrie 2001, Departamentul Trezoreriei din S.U.A. a dobandit acces, in scopul luptei impotriva finantarii terorismului, la date cu caracter personal ale clientilor institutiilor financiare (persoane fizice), in contextul transferurilor internationale de fonduri prin intermediul sistemului SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication).
 
Avand in vedere ca centrul operational principal al SWIFT este situat in S.U.A. si se supune legislatiei americane, autoritatile americane au dreptul de a solicita acces la datele cu caracter personal stocate in acest centru operational (detinatorul unei baze de date centralizate) in scop specific, limitat si pentru verificarea cazurilor considerate suspecte, respectiv numai pentru prevenirea spalarii banilor si luptei impotriva finantarii actiunilor teroriste.
 
Intrucat operatiunile de plati ordonate de clientii Raiffeisen Bank presupun transferuri de date cu caracter personal de pe teritoriul Romaniei catre centre operationale ale SWIFT, Departamentul Trezoreriei
din S.U.A. are posibilitatea sa colecteze datele cu caracter personal ale persoanelor care ordona operatiuni de plati si sunt procesate prin intermediul SWIFT, respectiv numele si prenumele, adresa, date bancare, transferate si stocate in strainatate pe perioada de 10 ani. Raiffeisen Bank a notificat Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu privire la transferul datelor prin SWIFT.
 
In contextul transferurilor de fonduri efectuate prin intermediul SWIFT si in conformitate cu prevederile Legii nr.677/ 2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, act normativ care implementeaza Directiva 95/46/CE, persoanele vizate au dreptul inclusiv la informare, opozitie, acces si/ sau de a solicita si obtine modificarea datelor puse la
dispozitia bancii. In scopul exercitarii drepturilor specific, persoanele vizate se pot adresa in scris oricarei unitati teritoriale a Raiffeisen Bank sau departamentului “Servicii clienti” si Directiei Calitate Servicii si Dezvoltarea Activitatii de Distributie.