Skip to main content
Comunicat de presa

Dragoste și finanțe personale: Cât cheltuiesc românii în luna iubirii și cum sărbătoresc relația de cuplu

Pentru mulți români, luna februarie reprezintă ocazia perfectă de a sărbători relația de cuplu, fie de Valentine’s Day, fie de Dragobete, iar mulți dintre ei alocă un buget special pentru acest moment.


  • Comunicate de presă

București, 6.02.2025. Potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank, în colaborare cu Appinio, companie globală de cercetare a pieței, 55% dintre românii care sunt într-o relație marchează aceste zile, iar pentru 6 din 10 români cheltuielile asociate lunii iubirii nu sunt percepute ca o presiune financiară.

Conform studiului, atunci când se discută despre celebrarea relației de cuplu, Valentine’s Day este a doua cea mai importantă ocazie în care românii sărbătoresc relația de cuplu (44%), imediat după aniversarea căsătoriei (46%).

Iar când vine vorba de sumele alocate iubirii, bărbații sunt dispuși să cheltuiască mai mult decât femeile. Bugetul mediu alocat pentru Ziua Îndrăgostiților (Valentine’s Day / Dragobete) este de 488 de lei, iar bărbații sunt cei care contribuie cel mai mult la aceste cheltuieli. Cu o medie de 580 de lei alocați Zilei Îndrăgostiților, aceștia cheltuiesc cu aproximativ 200 de lei mai mult decât partenerele lor. 4 din 10 români spun că vor cheltui sub 300 de lei în lunii iubirii, în timp ce 8% plănuiesc cheltuieli de peste 1000 lei. 

”Pentru majoritatea cuplurilor, echilibrul financiar este un element important al relației, iar studiul nostru arată că românii devin tot mai conștienți de impactul pe care gestionarea banilor îl are asupra armoniei în cuplu. Este îmbucurător să vedem că aproape 80% dintre respondenți consideră esențială o administrare corectă a bugetului comun, însă provocările persistă, mai ales în rândul tinerilor. Nevoia de planificare financiară rămâne ridicată, iar accesul la instrumente flexibile și soluții personalizate pot ajuta cuplurile să își gestioneze mai eficient resursele și să evite tensiunile legate de bani.”, declară Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România

Cum aleg românii să celebreze iubirea

Cei mai mulți români preferă cadourile clasice: flori, bijuterii și cărți (48%), urmate de ieșiri la restaurant (46%) și cine romantice acasă (36%). 

Interesant este faptul că 10% dintre români aleg să transforme luna iubirii într-o oportunitate de escapadă, optând pentru un city break. Cu această ocazie și nu numai, clienții Raiffeisen Bank se pot bucura de asigurarea de călătorie Around the World, 100% digital. Pe de altă parte, 22% aleg un weekend relaxant la munte sau la mare, în România, iar 18% preferă activități de relaxare (spa sau retreat-uri).

Relația cu banii în cuplurile din România

Studiul Raiffeisen Bank arată că aproape jumătate dintre respondenți (45%) aleg să își gestioneze veniturile și cheltuielile în comun, în timp ce 40% împart doar cheltuielile, păstrând veniturile separat, un comportament mai frecvent întâlnit în rândul generației Z. Pe de altă parte, în mediul rural, în 20% dintre cazuri, un singur partener acoperă toate cheltuielile. În plus, 42% dintre respondenți recunosc că banii pot deveni un motiv de dispută în relație, iar 55% ar aprecia sfaturi specializate despre cum să își optimizeze finanțele în cuplu, în special tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani.

Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel național, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion de 700 de respondenți, în februarie 2025. 

Acesta este al doilea din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte care țin de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi. 

Despre Raiffeisen Bank România 

Raiffeisen Bank, bancă universală de top, cu capitalizare și lichiditate solide activează pe piața bancară din România deservind peste 2,2 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. Banca are peste 4.800 de angajați în 284 de unități, 1.131 ATM-uri & MFM-uri și peste 27.800 POS-uri.

De mai bine de 25 de ani, Raiffeisen Bank susține mediul economic din România, oferind produse și servicii financiare dezvoltate pentru a acoperi nevoile clienților. Având ca principiu fundamental responsabilitatea, contribuim la dezvoltarea societății prin finanțarea economiei reale și sustenabile. Totodată, suntem implicați în comunitate, prin susținerea a 5 piloni de dezvoltare: educație, ecologie urbană, sport ca stil de viață sănătos, inovație și nu în ultimul rând, artă și cultură. Din 2023, Raiffeisen Bank propune o nouă abordare și perspectivă asupra serviciilor bancare, prin lansarea “Banking 1:1", o modalitate interactivă de a simula configurarea  unui plan financiar pentru clienții noștri, folosind aplicația Smart Finance, dezvoltată de echipa din România. www.raiffeisen.ro