Raiffeisen Bank isi anunta rezultatele financiare la T3 2022
Raiffeisen Bank isi valorifica expertiza financiara si devine liderul finantarii sustenabile in economia romaneasca
Bucuresti, 3 noiembrie 2022 – Raiffeisen Bank reuseste sa ofere solutii de finantare adaptate economiei romanesti si nevoilor clientilor sai, intr-un context macroeconomic dificil, marcat de incertitudini fara precedent. In plus, banca se bucura constant de feedback extrem de pozitiv de la clientii sai, mai ales corporatii mari si medii. Soldul de credite al Raiffeisen Bank a inregistrat un avans important de 27%, la finalul T3 2022 fata de T3 2021, sustinut in principal de o crestere considerabila a activitatii de creditare pentru clientii corporatii, de 55%. Trendul de crestere este vizibil si pentru clientii IMM ai bancii, al caror stoc de credite nete a inregistrat un avans de 19% (an la an), o contributie semnificativa avand implementarea schemelor guvernamentale de garantare. In paralel cu avansul finantarilor acordate clientilor sai companii, Raiffeisen Bank si-a asumat rolul de facilitator in tranzitia catre o economie verde si o comunitate sustenabila. La inceputul lunii august 2022, Raiffeisen Bank a plasat, in premiera, o emisiune de obligatiuni sustenabile senior nepreferentiale, denominate in lei. Emisiunea de obligatiuni a fost adresata investitorilor institutionali si a atras peste 500 milioane lei, pe o maturitate de 5 ani. Fondurile astfel atrase vor fi utilizate pentru finantarea exclusiva a proiectelor durabile, conform criteriilor de eligibilitate descrise in Cadrul pentru Obligatiuni Sustenabile al bancii (link aici).
“In 2022 ne imbunatatim pas cu pas abordarea noastra, preocupati fiind de felul in care clientii se asteapta sa facem noi lucrurile pentru ei. O crestere a soldului creditelor pentru corporatii mari si medii de 55% este un rezultat care ne confirma ca facem ce trebuie pentru acesti clienti, multi dintre ei companii importante din economia romaneasca. La IMM-uri avem peste 72 de mii de firme care utilizeaza noua aplicatie de Mobile Banking, Smart Business, pe care o imbogatim permanent cu noi functionalitati. Sunt deja cateva sute de IMM -uri pentru care oferim serviciul RaiPos, aplicatia care transforma telefonul sau tableta intr-un terminal electronic de plata cu cardul. Acestea sunt doar cateva dintre lucrurile pe care le-am facut in 2022 pentru clientii nostri pentru a le face ziua mai usoara si afacerea mai profitabila.” a declarat Zdenek Romanek, Presedinte & CEO Raiffeisen Bank.
In T3 2022, in contextul economic complicat, am continuat sa oferim clientilor persoane fizice solutii de finantare si instrumente adaptate nevoilor lor, cu dobanda fixa, care le ofera stabilitate si predictibilitate pe termen mediu. In plus, facilitatea noastra “vacanta 3 rate” este menita sa vina in ajutorul clientilor atunci cand se confrunta cu perioade dificile. Stocul de credite nete al persoanelor fizice a crescut, de asemenea, cu 8%, echilibrat, atat pentru creditele de nevoi personale, cat si pentru cele ipotecare. In ceea ce priveste creditele de nevoi personale negarantate s-a resimtit o usoara incetinire a ritmului la nivelul pietei in T3 2022. Evolutia portofoliului Raiffeisen Bank ramane insa una pozitiva, cu o cota de piata in crestere in luna august 2022. Numarul creditelor de nevoi personale acordate prin aplicatia Smart Mobile s-a dublat in T3 2022, fata de T3 2021, trend sustinut prin imbunatatiri constante ale fluxului digital, adaptate la experienta clientilor. In plus, in oferta bancii am introdus un pachet avantajos, menit sa ofere cea mai buna planificare financiara pentru client, astfel clientii beneficiaza de o reducere importanta de pret la achizitionarea unui credit de nevoi personale impreuna cu o asigurare de viata si somaj. O alta solutie menita sa asigure clientilor o viata financiara stabila si sanatoasa este oferta de credit imobiliar cu dobanda fixa timp de 5 ani. Peste 75% dintre creditele imobiliare acordate de Raiffeisen Bank au o dobanda fixa si peste 50% dintre ele s-au incadrat in categoria “Green Mortgage” (eficienta energetica clasa A).
Depozitele clientilor au inregistrat o crestere de 7% la finalul T3 2022 (an la an). Pe tot parcursul acestui an banca a facut eforturi pentru a adapta permanent ratele de dobanda pentru depozite la inflatia in crestere. Aceste eforturi s-au concretizat intr-o serie de majorari de rate de dobanda pentru a mentine interesul clientilor sa economiseasca. In paralel am imbogatit si gama de produse de economisire. “Pornind de la obiectivele financiare si stilul de viata specifice fiecarui client pregatim echipele noastre din unitati sa ofere cele mai potrivite solutii de planificare financiara. Investim in sanatatea financiara a tuturor clientilor nostri prin sustinerea planurilor lor.” a adaugat Zdenek Romanek.
Clientii nostri revin la comportamentul pe care il aveau inaintea pandemiei, iar banca continua sa faca investitii pentru a imbunatati si completa oferta de solutii digitale, menite sa faca viata mai usoara clientilor nostri. Platile prin cardurile Raiffeisen pentru hoteluri au crescut cu peste 50%, iar cele facute in restaurante, baruri, pentru concerte sau evenimente au avansat cu 20%, fata de trimestrul anterior al acestui an. Numarul tranzactiilor online efectuate de persoane fizice, prin intermediul cardurilor de debit a crescut cu aproape 40%, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Banca a aderat la schema Transfond si a activat platile instant din septembrie 2022. Aceasta functionalitate face ca transferul sumelor mai mici de 50.000 lei, facute in aplicatia Smart Mobile, sa dureze doar cateva secunde. La 30 septembrie 2022, numarul platilor prin carduri efectuate de clientii Raiffeisen Bank cu telefonul sau cu ceasul s-a dublat fata de T3 2021. In august 2022 am obtinut de la Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei autorizarea pentru solutia de identificare la distanta aferenta fluxului de inrolare digitala a clientilor PF, prin Smart Mobile. Acest pas confirma calitatea si siguranta solutiei de identificare video pusa la dispozitia clientilor nostri pentru deschiderea unui cont curent online. La 5 luni de la lansare, Raiffeisen Smart Market, cel mai proaspat produs digital al bancii, deserveste peste 200.000 clienti persoane fizice, pe care i-am recompensat cu peste 90.000 vouchere la 60 de comercianti, 500.000 de puncte de loialitate, cashback de 160.000 euro si oferte avantajoase la produse bancare. Raiffeisen Bank continua sa fie unul dintre liderii pietei cardurilor de credit din Romania, cu un portofoliu de peste 570.000 de carduri active.
Portofoliul de clienti digitali persoane fizice (1,2 milioane, 54% dintre clienti bancii) a continuat sa creasca. Zilnic, in medie, peste 360.000 clienti unici folosesc aplicatia Smart Mobile, cu un varf de peste 1,2 milioane de logari intr-o zi, in luna august 2022.
Raiffeisen Bank a reusit sa obtina o performanta financiara solida in primele noua luni ale anului 2022, cu un profit net de 920 de milioane de lei, inregistrand o crestere de 43%, an la an, intr-un mediu economic plin de provocari din cauza razboiului din Ucraina si a presiunilor inflationiste. Veniturile bancii au crescut la T3 2022 cu 19%, an la an, ajungand la 2,3 miliarde de lei, iar activele totale au depasit 62 de miliarde lei, o crestere de 9% fata de 30 septembrie 2021. „Rezultatele foarte bune inregistrate de banca dovedesc ca suntem pregatiti sa ne continuam dezvoltarea si drumul spre succes, indiferent de contextul economic pe care il vom parcurge in anii care urmeaza”, a declarat Zdenek Romanek.
Costurile operationale ale bancii (in jur de 1 miliard de lei) au inregistrat o crestere de 7% an la an, in principal din cheltuielile salariale ca urmare a strategiei bancii de a investi in atragerea si retinerea personalului bine pregatit, dar si prin masuri menite sa compenseze efectele negative ale inflatiei asupra puterii de cumparare. Cheltuielile din zona de IT sunt in crestere de la an la an, pe fondul investitiilor continue pentru a putea raspunde nevoilor clientilor nostri prin solutii rapide, inovative si accesibile. De asemenea, efectele cresterii generalizate a preturilor in economie sunt resimtite in costurile bancii cu utilitatile, chirii, combustibili si materiale consumabile. Costul cu provizioanele depaseste nivelul inregistrat in primele noua luni din 2021 cu 7%, ca urmare a abordarii prudente a bancii, in contextul economic existent. Acesta ramane insa la un nivel redus pe fondul unui comportament disciplinat al clientilor in ceea ce priveste respectarea angajamentelor de plata.
Raiffeisen Bank, banca universala de top, activeaza pe piata bancara din Romania de 25 de ani, deservind peste 2,3 milioane de clienti, persoane fizice si juridice. Banca are 4900 de angajati 295 de unitati, 1131 ATM&MFM si 27.000 POS-uri.
Nota: Toate cifrele financiare de mai sus sunt in concordanta cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS) si Standardele Grupului RBI de raportare pentru management (MIS).